ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN UMKM MENGGUNAKAN QRIS DAN PENGARUHNYA TERHADAP PENGHASILAN UMKM DI PASAR RAKYAT KOTA MALANG

Authors

  • Micke Theresa Bella Alfira Universitas Brawijaya
  • Susilo Universitas Brawijaya

DOI:

https://doi.org/10.21776/csefb.2023.02.4.1

Keywords:

Technology, Organization, Environment, Income, MSME

Abstract

The massive payment using electronic money which can now be used in almost all transactions including shopping centers, thus encouraging Bank Indonesia to establish QRIS (Quick Response Code Indonesian Standard) as the payment QR code standard, where to expand the implementation of QRIS, Bank Indonesia issued the SIAP Markets and Shopping Center program (Healthy, Innovative, Safe to Use) QRIS. This study discusses the influence of technological, organizational, and environmental factors on the decision of MSMEs to use QRIS and their impact on MSME income in the Malang City market. 96 samples were used with a sample size following the Cochran formula and purposive sampling technique and the PLS-SEM method as the analysis with SmartPLS. The findings indicate that technology, organization and the environment have a positive and significant influence on MSME’s decisions to use QRIS and the use of QRIS has a positive and significant influence on MSME income.

References

Abed, S. S. (2020). Social commerce adoption using TOE framework: An empirical investigation of Saudi Arabian SMEs. International Journal of Information Management, 53.

Achmad, T. (2022). Lima Pasar Tradisional Sudah Gunakan QRIS, Pemkot Malang Terus Sosialisasi Keuangan Digital. Diakses 9 Mei 2023, dari https://www.malangtimes.com/baca/81721/20220714/132900/lima-pasar-tradisional-sudah-gunakan-qris-pemkot-malang-terus-sosialisasi-keuangan-digital

Anggraini, N., Kuntari, W., Rostwentivaivi, V., Suryana, A. T., Rahmi, P. P., Rahmasari, L. F., Feriansyah, Sukmajaya, S. G., Manalu, D. S. T., Sari, N. M. W., & Sari, P. N. (2022). Pengantar Ekonomi Mikro Teori dan Praktis (V. Rostwentivaivi (ed.); 1st ed.). Widina Media Utama.

Ansar. (2017). Teori Ekonomi Mikro (1st ed.). PT Penerbit IPB Press.

Aryanto, & Farida, I. (2022). Faktor Penentu Penerapan Akuntansi Digital Pada UMKM: Intervensi Pemerintah Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Bisnis Dan Akuntansi, 24(2), 305–318.

Aryanto, Hanum, N., & Syaefudin, R. (2023). Faktor Teknologi, Organisasi, dan Lingkungan pada Penerapan Akuntansi Digital serta Dampaknya Terhadap Kinerja UMKM. Riset & Jurnal Akuntansi, 7(1), 632–643.

Auliandari, T., Suriyanti, L. H., & Azmi, Z. (2020). Determinan Adopsi E-Commerce Dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Umkm (Studi Kasus Pada Umkm Fashion Di Pekanbaru). Accounting Journal, 04(2), 169–188.

Bank Indonesia. (2020). QR Code Indonesian Standard (QRIS). Diakses 19 November 2022, dari www.bi.go.id

Bank Indonesia. (2022a). BI Luncurkan S.I.A.P QRIS Dan BI-FAST Untuk Akselerasi Pembayaran Digital Solo Raya. Diakses 29 Desember 2022, dari https://www.bi.go.id

Bank Indonesia. (2022b). Konsumennya Saja Sudah Digital, UMKM-nya Juda Dong!. Diakses 19 November 2022, dari https://www.bi.go.id

Bank Indonesia. (2022c). Tabel Transaksi Uang Elektronik. https://www.bi.go.id

Bank Indonesia. (2023). Laporan Perekonomian Provinsi Jawa Timur Februari 2023.

Carera, W. B., & Gunawan, D. S. (2022). Analisis Perbedaan Omzet Penjualan Umkm Sebelum Dan Sesudah Menggunakan QRIS Di Purwokerto. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Akuntansi (JEBA), 24(1), 48–57.

Eze, S. C., Chinedu-Eze, V. C., & Bello, A. O. (2021). Some antecedent factors that shape SMEs adoption of social media marketing applications: a hybrid approach. Journal of Science and Technology Policy Management, 12(1), 41–61.

Fauzi, Irviani, R., & Wulandari. (2022). Penguatan Organisasi (L. Mayasari (ed.); 1st ed.). ANDI.

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2016). A Primer On Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) (2nd ed.). Sage Publication Inc.

Hamid, R. S., & Anwar, Su. M. (2019). Structural Equation Modeling (SEM) Berbasis Varian: Konsep Dasar dan Aplikasi dengan Program SmartPLS 3.2.8 dalam Riset Bisnis (Abiratno, S. Nurdiyanti, & A. D. Raksanagara (eds.); 1st ed.). PT. Inkubator Penulis Indonesia.

Hanum, A. N., & Sinarasri, A. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Adopsi E-commerce Dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja UMKM (Studi Kasus UMKM Di Wilayah Kota Semarang). Maksimum Media Akuntansi Universitas Muhammadiyah Semarang, 8(1), 1–15.

Hasyim, A. I. (2016). Ekonomi Makro (1st ed.). Kencana.

Hutagalung, R. A., Nainggolan, P., & Panjaitan, P. D. (2021). Analisis Perbandingan Keberhasilan UMKM Sebelum Dan Saat Menggunakan Quick Response Indonesia Standard (QRIS) Di Kota Pematangsiantar. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 94–103.

Indriani, A., Syamsul, E. M., & Lestari, A. G. (2023). Quick Response Code Indonesian Standard (Qris), Penjualan Dan Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Alfamart Talaga Wetan). Jurnal Ekonomi, Keuangan, Dan Bisnis Syariah, 5(2), 911–930.

International Monetary Fund. (2012). Enhancing Financial Sector Surveillance in Low - Income Countries - Financial Deepening and Macro - Stability.

Kementerian Keuangan. (2022). Ini Upaya Pemerintah Jaga Peran UMKM sebagai Tulang Punggung Perekonomian. Diakses 22 februari 2023, dari https://www.kemenkeu.go.id

Kementerian Koperasi dan UKM. (2019). Data UMKM. Diakses 5 Januari 2023, dari https://kemenkopukm.go.id/data-umkm

Maulia, P. (2021). Dampak Penggunaan QRIS Dalam Meningkatkan Pendapatan UMKM Kota Medan. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Mahyuni, L. P., & Setiawan, I. W. A. (2021). Bagaimana QRIS Menarik Minat UMKM ? Sebuah Model Untuk Memahami Intensi UMKM Menggunakan QRIS. Forum Ekonomi, 23(4), 735–747.

Marrucci, A., Rialti, R., & Balzano, M. (2023). Exploring paths underlying Industry 4.0 implementation in manufacturing SMEs: a fuzzy-set qualitative comparative analysis. Management Decision.

Musa F. Silaen, Sepbeariska Manurung, & Christine D. Nainggolan. (2021). Effect Analysis Of Benefit Perception, Ease Perception, Security And Risk Perception Of Merchant Interest In Using Quick Response Indonesia Standard (Qris). International Journal of Science, Technology & Management, 2(5), 1574–1581.

Nauval. (2021). Dua Pasar Tradisional di Kota Malang jadi Piloting Program Pasar SIAP QRIS. Diakses 2 Januari 2023, dari https://memontum.com/dua-pasar-tradisional-di-kota-malang-jadi-piloting-program-pasar-siap-qris

Nugroho, M. A. (2015). Impact of Government Support and Competitor Pressure on the Readiness of SMEs in Indonesia in Adopting the Information Technology. Procedia Computer Science, 72, 102–111.

Nurhapsari, R., & Sholihah, E. (2022). Analysis of the factors of intention to use QRIS for MSMEs in Semarang City’s traditional market. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 18(2), 199–211.

Nurlinda, & Fathimah, V. (2019). Determinan Adopsi E-Commerce dan Dampaknya Pada Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 7(3), 445–464.

Pangesti, S. D., & Adyaksana, R. I. (2021). Determinan adopsi e-commerce dan dampaknya pada usaha mikro kecil dan menengah (UMKM). Journal of Business and Information, 3(2), 97–107.

Priyanto, H., Najib, M., & Septiani, S. (2020). Faktor Adopsi E-Marketing dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Pemasaran UKM Kuliner Kota Bogor. Jurnal Sistem Informasi Bisnis, 02, 235–244.

Qalati, S. A., Yuan, L. W., Khan, M. A. S., & Anwar, F. (2021). A mediated model on the adoption of social media and SMEs’ performance in developing countries. Technology in Society, 64(July 2020), 101513.

Rosyiana, I. (2019). Innovative Behavior At Work (I. N. Bajuasijadji (ed.); 1st ed.). Deepublish.

Setiawan, I. W. A., & Mahyuni, L. P. (2020). Qris Di Mata Umkm: Eksplorasi Persepsi Dan Intensi Umkm Menggunakan Qris. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 10(9), 921–946.

Sihaloho, J. E., Ramadani, A., & Rahmayanti, S. (2020). Implementasi Sistem Pembayaran Quick Response Indonesia Standard Bagi Perkembangan UMKM di Medan. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(2), 287–297.

Sudiatmika, N. B. P., & Martini, I. A. O. (2022). Faktor-Faktor Mempengaruhi Niat Pelaku UMKM Kota Denpasar Menggunakan QRIS. Jurnal Magister Manajemen, 11(3), 239–254.

Sugiarto, Herlambang, T., Brastoro, Sudjana, R., & Kelana, S. (2007). Ekonomi Mikro Sebuah Kajian Komprehensif (Empat). PT. Gramedia Pustaka Utama.

Sukarelawati, E. (2020). Perluas jangkauan QRIS, BI Malang sasar pedagang pasar tradisional. Diakses 22 Februari, dari https://www.antaranews.com/berita/1354562/perluas-jangkauan-qris-bi-malang-sasar-pedagang-pasar-tradisional

Sukirno, S. (2013). Makroekonomi Teori Pengantar (3rd ed.). PT. RajaGrafindo Persada.

Tungga Dangin, I. G. A. B., & Marhaeni, A. A. I. N. (2019). Faktor-Faktor Produksi Yang Mempengaruhi Pendapatan Pengerajin Pada Industri Kerajinan Kulit Di Kabupaten Badung. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 8(7), 681.

Wardhono, A., Indrawati, Y., & Quri’ah, C. G. (2018). Inklusi Keuangan dalam Persimpangan Kohesi Sosial dan Pembangunan Ekonomi Berkelanjutan. Pustaka Abadi.

Wijoyo, H., Vensuri, H., Musnaini, Widiyanti, Sunarsi, D., Haudi, Prasada, D., Setyawati, L., Kristianti, Lutfi, A. M., & Akbar, I. R. (2020). Digitalisasi UMKM (R. Aminah (ed.)). Insan Cendekia Mandiri.

Yadav, R., & Mahara, T. (2018). Preliminary study of E-commerce adoption in Indian handicraft SME: A case study. Advances in Intelligent Systems and Computing, 584, 515–523.

Yamin, S. (2021). Olah Data Statistik: SMARTPLS 3, AMOS, & STATA (Mudah & Praktis) (A. Rasyid (ed.); 1st ed.). PT. Dewangga Energi Internasional.

Downloads

Published

2023-11-15

Issue

Section

Articles